Bahasa: Lain-lain

Mengendalikan Perniagaan

 HAL EHWAL KEWANGAN

 

Pengurusan Kredit
Pengurusan kredit adalah satu istilah yang digunakan untuk mengenal pasti fungsi-fungsi perakaunan biasanya dijalankan di bawah naungan Akaun Belum Terima. Pada dasarnya, koleksi ini proses melibatkan kelayakan pemberian kredit kepada pelanggan, memantau penerimaan dan pembalakan pembayaran pada invois tertunggak, permulaan prosedur pengumpulan, dan penyelesaian pertikaian atau pertanyaan mengenai caj yang dikenakan pada invois pelanggan. Apabila berfungsi dengan baik, creditmanagement berfungsi sebagai cara terbaik untuk perniagaan untuk kekal kewangan yang stabil.


Proses creditmanagement bermula dengan tepat menilai kepercayaan kredit daripada asas pelanggan. Ini adalah penting terutamanya jika syarikat itu memilih untuk melanjutkan beberapa jenis kredit atau kredit pusingan kepada pelanggan tertentu. Pengurusan kredit yang betul panggilan untuk menetapkan kriteria tertentu yang pelanggan mesti memenuhi sebelum menerima jenis ini perkiraan kredit. Sebagai sebahagian daripada proses penilaian, pengurusan kredit juga memerlukan menentukan jumlah kredit yang akan diberikan kepada pelanggan yang diberikan.


Beberapa faktor yang digunakan sebagai sebahagian daripada proses pengurusan kredit untuk menilai dan melayakkan pelanggan untuk menerima beberapa bentuk kredit komersial. Ini termasuk mengumpul data dengan syarat kewangan semasa pelanggan berpotensi, termasuk skor kredit semasa. Nisbah semasa antara pendapatan dan obligasi kewangan cemerlang juga akan diambil kira. Pengurusan kredit yang berwibawa bertujuan bukan sahaja untuk melindungi penjual daripada kerugian yang mungkin, tetapi juga melindungi pelanggan daripada mewujudkan obligasi hutang lagi yang tidak boleh diselesaikan dengan cara yang tepat pada masanya.


Selepas mewujudkan had kredit untuk pelanggan, pengurusan kredit memberi tumpuan kepada menyediakan pelanggan dengan kenyataan-kenyataan yang tepat dan tepat pada masanya atau invois. Invois mesti dihantar kepada pelanggan dalam jumlah masa yang munasabah sebelum tarikh yang ditetapkan, dengan itu menyediakan pelanggan dengan tempoh yang munasabah untuk mematuhi syarat-syarat pembelian. Tempoh di antara penghantaran invois dan tarikh akhir juga perlu membenarkan masa yang cukup untuk pelanggan untuk menyemak invois dan hubungi penjual jika terdapat sebarang soalan atau kebimbangan tentang baris pada invois. Ini membolehkan semua pihak semasa untuk mengkaji soalan dan datang ke beberapa jenis resolusi berkenaan.
Pengurusan Rekod
Pengurusan rekod, atau RM, adalah amalan mengekalkan rekod sesebuah organisasi dari masa ia diciptakan sehingga pelupusan akhirnya mereka. Ini mungkin termasuk mengklasifikasikan, menyimpan, mendapatkan, dan kemusnahan (atau dalam beberapa kes, pemeliharaan arkib) rekod.


Rekod boleh sama ada objek ketara atau maklumat digital: contohnya, sijil kelahiran, x-ray perubatan, dokumen pejabat, pangkalan data, applicationdata, dan e-mel. Pengurusan rekod terutamanya berkenaan dengan bukti aktiviti sesebuah organisasi, dan biasanya digunakan mengikut nilai rekod dan bukan format fizikal mereka.


Definisi pengurusan rekod; Pada masa lalu, 'pengurusan rekod' kadang-kadang digunakan untuk merujuk hanya kepada pengurusan rekod yang tidak lagi digunakan setiap hari tetapi masih diperlukan untuk disimpan 'separa semasa' atau rekod yang 'tidak aktif', sering disimpan di bawah tanah atau di luar tapak. Zaman sekarang pula cenderung untuk merujuk kepada keseluruhan 'kitaran' dalam rekod dari sudut penciptaan hak melalui sehingga pelupusan akhirnya mereka. ISO 15489: 2001 standard mentakrifkan pengurusan rekod sebagai "bidang pengurusan bertanggungjawab terhadap kawalan yang cekap dan sistematik ke atas penciptaan, penerimaan, penyelenggaraan, penggunaan dan pelupusan rekod, termasuk proses untuk menangkap dan mengekalkan bukti dan maklumat mengenai aktiviti perniagaan dan urus niaga dalam bentuk rekod ". ISO mentakrifkan rekod sebagai "maklumat yang diwujudkan, diterima dan dikekalkan sebagai bukti dan maklumat oleh sesebuah organisasi atau orang, menurut kewajipan undang-undang atau dalam menjalankan perniagaan". Majlis Arkib Antarabangsa (ICA) Jawatankuasa Rekod Elektronik mentakrifkan rekod sebagai "maklumat yang dirakamkan dihasilkan atau diterima dalam permulaan, menjalankan atau menyiapkan aktiviti institusi atau individu dan yang terdiri daripada kandungan, konteks dan struktur yang mencukupi untuk memberikan keterangan mengenai aktiviti. " Perkataan penting dalam definisi ini adalah bukti. Secara ringkasnya, rekod yang boleh ditakrifkan sebagai "bukti sesuatu peristiwa".


Mengamalkan pengurusan rekod; Pengurus Records ialah seseorang yang bertanggungjawab untuk pengurusan rekod dalam sesebuah organisasi. Amalan pengurusan rekod mungkin melibatkan:

  • Ada keperluan maklumat organisasi
  • Mengenal pasti maklumat yang memerlukan tangkapan
  • Mewujudkan, meluluskan, dan menguatkuasakan dasar dan amalan mengenai rekod, termasuk organisasi dan maklumat yang terhad
  • Membangunkan satu pelan simpanan rekod, termasuk perumahan pendek dan jangka panjang rekod fizikal dan maklumat digital
  • Mengenal pasti, mengelas, dan menyimpan rekod
  • Menyelaras akses kepada rekod dalam dan luar organisasi, mengimbangi keperluan kerahsiaan perniagaan, privasi data dan akses awam.
  • Melaksanakan dasar pengekalan atas pelupusan rekod yang tidak lagi diperlukan atas sebab-sebab operasi; mengikut dasar organisasi, keperluan berkanun dan peraturan-peraturan lain mungkin melibatkan sama ada kebinasaan mereka atau pemeliharaan kekal dalam arkib.
         
Prinsip pengurusan rekod dan rekod automatik sistem pengurusan membantu dalam penangkapan, klasifikasi, dan pengurusan yang berterusan rekod sepanjang kitaran hayat mereka. Sistem seperti ini mungkin berasaskan kertas (seperti kad indeks seperti yang digunakan di perpustakaan), atau ia sistem komputer, seperti aplikasi pengurusan rekod elektronik.


3. ISO 15489: 2001 negeri-negeri yang merekodkan pengurusan termasuk:

  • menetapkan dasar dan piawaian;
  • memberikan tanggungjawab dan bidang kuasa;
  • mewujudkan dan menyebarluaskan prosedur dan garis panduan;
  • menyediakan pelbagai perkhidmatan yang berkaitan dengan pengurusan dan penggunaan rekod;
  • mereka bentuk, melaksana dan mentadbir sistem khusus untuk menguruskan rekod; dan
  • mengintegrasikan pengurusan rekod ke dalam sistem dan proses perniagaan.

4. Menguruskan rekod fizikal

Menguruskan rekod fizikal melibatkan bidang yang berbeza dan mungkin menarik pada pelbagai bentuk expertise.Records mesti dikenal pasti dan disahkan. Ini biasanya suatu perkara yang memfailkan dan mendapatkan semula; dalam keadaan tertentu, pengendalian lebih berhati-hati diperlukan.


5. Mengenal pasti rekod

Jika item dibentangkan sebagai rekod undang-undang, ia perlu disahkan. Pakar forensik perlu menyemak dokumen atau artifak untuk menentukan bahawa ia tidak pemalsuan, dan bahawa apa-apa kerosakan, pengubahan, atau kandungan hilang didokumenkan. Dalam kes yang teruk, barang-barang mungkin tertakluk kepada mikroskop, x-ray, radiokarbon dating atau analisis kimia. Tahap pengesahan jarang berlaku, tetapi memerlukan penjagaan khas diambil dalam penciptaan dan pengekalan rekod sesebuah organisasi.


6. Menyimpan rekod

           
Rekod mesti disimpan dalam apa-apa cara yang mereka boleh diakses dan dilindungi daripada kerosakan alam sekitar. Satu dokumen kertas biasa boleh disimpan di dalam kabinet pemfailan di pejabat. Walau bagaimanapun, beberapa organisasi menggaji bilik fail dengan kawalan alam sekitar khusus termasuk suhu dan kelembapan. Rekod-rekod penting mungkin perlu disimpan di dalam peti besi yang selamat atau bencana tahan untuk melindungi daripada kebakaran, banjir, gempa bumi dan konflik. Dalam kes yang teruk, item yang dikehendaki kedua-dua bencana-pembuktian dan akses awam. Jurutera awam mungkin perlu dirujuk bagi menentukan bahawa bilik fail berkesan boleh menahan berat rak dan kabinet fail yang dipenuhi dengan kertas; sejarah, beberapa kapal tentera telah dirangka dengan mengambil kira berat prosedur operasi mereka di atas kertas sebagai sebahagian daripada ballastequation mereka (penyimpanan rekod teknologi moden telah memindahkan sebahagian besar maklumat tersebut untuk storan elektronik). Selain simpanan di lokasi rekod, banyak organisasi beroperasi di luar kawasan mereka sendiri merekodkan pusat atau kontrak yang mempunyai rekod perdagangan pusat.


7. Rekod Beredar

Mengesan rekod semasa ia jauh dari kawasan penyimpanan biasa disebut sebagai edaran. Sering kali ini dikendalikan oleh prosedur rakaman bertulis yang mudah. Bagaimanapun, banyak rekod moden persekitaran yang menggunakan sistem berkomputer melibatkan pengimbas kod bar, atau teknologi pengenalan frekuensi radio (RFID) untuk mengesan pergerakan rekod. Ini juga boleh digunakan untuk pengauditan berkala untuk mengenal pasti pergerakan yang tidak dibenarkan daripada rekod.


       
8. Pelupusan rekod

            
Pelupusan rekod tidak semestinya bermakna kemusnahan. Ia juga boleh termasuk pemindahan ke arkib sejarah, muzium, atau individu persendirian. Pemusnahan rekod patut diberi kuasa oleh undang-undang, undang-undang, peraturan atau prosedur operasi, dan rekod yang boleh dilupuskan dengan baik untuk mengelakkan pendedahan yang tidak sengaja maklumat. Proses ini perlu didokumenkan, bermula dengan jadual penyimpanan rekod dan dasar dan prosedur yang telah diluluskan di peringkat tertinggi. Inventori rekod dilupuskan perlu dikekalkan, termasuk perakuan bahawa mereka telah musnah. Rekod hendaklah tidak hanya dibuang seperti sampah. Kebanyakan organisasi menggunakan proses termasuk pembubukan, mencarik kertas atau pembakaran.

            
Secara komersial produk yang terdapat boleh menguruskan rekod melalui semua proses aktif, tidak aktif, arkib, penjadualan pengekalan dan pelupusan. Ada juga yang menggunakan teknologi RFID untuk mengesan fail fizikal.


     
 9. Menguruskan rekod elektronik

         
Prinsip-prinsip umum pengurusan rekod memohon kepada rekod dalam mana-mana format. Rekod digital (selalunya dirujuk sebagai rekod elektronik) membangkitkan isu-isu tertentu. Ia adalah lebih sukar untuk memastikan bahawa kandungan, konteks dan struktur rekod dipelihara dan dilindungi apabila rekod tidak mempunyai kewujudan fizikal.


Kebimbangan tertentu wujud tentang keupayaan untuk mengakses dan membaca rekod elektronik dari semasa ke semasa, kerana kepesatan perubahan teknologi boleh membuat perisian yang digunakan untuk mencipta rekod usang, meninggalkan rekod tidak boleh dibaca. Satu jumlah yang besar penyelidikan sedang dijalankan untuk menangani perkara ini, di bawah tajuk pemeliharaan digital. Pejabat Rekod Awam Victoria (PROV) terletak di Melbourne, Australia yang diterbitkan di Victoria Rekod Elektronik Strategi (VERS) yang termasuk standard untuk pemuliharaan, jangka panjang penyimpanan dan akses kepada rekod elektronik kekal. Standard VERS telah diterima pakai oleh semua jabatan Kerajaan Victoria. A arkib digital telah ditetapkan oleh PROV untuk membolehkan orang ramai untuk mengakses rekod kekal.


10. Rekod Cukai Elektronik

Rekod Cukai elektronik adalah versi / bukan kertas berasaskan komputer rekod yang dikehendaki oleh agensi cukai seperti Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri. Terdapat kekeliruan yang besar tentang apa yang merupakan rekod digital yang boleh diterima untuk IRS, sebagai satu konsep yang agak baru. Subjek yang dibincangkan dalam penerbitan 583 dan Buletin 1997-1913, tetapi tidak secara terperinci tertentu.


 Perniagaan dan individu yang ingin memeluk rekod kertas mereka ke dalam salinan diimbas mungkin berisiko jika mereka berbuat demikian. Sebagai contoh, ia adalah tidak jelas jika seorang juruaudit IRS akan menerima .jpg yang, Png, atau format .pdf diimbas salinan resit pembelian untuk item perbelanjaan yang dipotong.
Ramalan Kewangan
A ramalan kewangan biasanya satu anggaran hasil kewangan masa depan bagi syarikat atau negara (untuk niaga hadapan dan pasaran matawang). Dengan menggunakan data perakaunan dan jualan dalaman sejarah, sebagai tambahan kepada pasaran luar dan penunjuk ekonomi, ramalan kewangan adalah tekaan seorang pakar ekonomi yang lebih baik dari apa yang akan berlaku kepada syarikat dari segi kewangan dalam tempoh masa yang diberikan yang biasanya satu tahun. Lihat pemodelan kewangan.


Boleh dikatakan, aspek yang paling sukar dalam menyediakan ramalan kewangan meramalkan hasil. Kos masa depan boleh dianggarkan dengan menggunakan data perakaunan sejarah; kos berubah dan juga fungsi jualan.


Tidak seperti pelan kewangan atau bajet ramalan kewangan tidak perlu digunakan sebagai dokumen perancangan. Penganalisis luar boleh menggunakan ramalan kewangan untuk menganggarkan kejayaan syarikat pada tahun akan datang.


Ramalan kelas Rujukan telah dibangunkan untuk mengurangkan kesilapan dan meningkatkan ketepatan dalam ramalan kewangan
Mendapatkan Kewangan
Anda telah mendapat satu idea perniagaan yang hebat, timbunan semangat dan pengalaman, atau mungkin anda mahu membeli sebuah perniagaan kecil yang sedia ada untuk memenuhi impian untuk menjadi bos anda sendiri.


Walau apapun, anda telah melakukan kajian kemungkinan dan kajian dan ramalan kewangan menunjukkan bahawa idea anda adalah berdaya maju. Terdapat hanya satu masalah, anda tidak mempunyai wang yang cukup untuk memulakan.


Sumber-sumber kewangan
Semua perniagaan memerlukan beberapa bentuk pembiayaan. Cara terbaik untuk mendapatkan dana adalah untuk mempunyai beberapa bentuk cagaran. Ekuiti dalam harta dianggap sebagai salah satu sumber terbaik. Walau bagaimanapun, jika itu tidak mungkin terdapat beberapa pilihan anda boleh mempertimbangkan untuk membiayai perniagaan anda.


Simpanan peribadi
  • Pembiayaan ekuiti adalah wang peribadi dilaburkan ke dalam perniagaan. Ramai orang menggunakan simpanan mereka, harta pusaka, atau menjual aset untuk membiayai perniagaan mereka permulaan.
  • Memulakan perniagaan boleh meletakkan tekanan pada kewangan peribadi anda. Ia mungkin beberapa bulan atau lebih sebelum perniagaan baru anda adalah menguntungkan dan boleh memberikan pendapatan untuk anda dan keluarga anda. Anda mesti
  • mempunyai sumber untuk mengekalkan perbelanjaan isi rumah anda semasa anda membina perniagaan anda, jika tidak, kejayaan kewangan perniagaan anda akan menghadapi risiko.
  • Baik sebelum memulakan perniagaan adalah dinasihatkan untuk mendapatkan kewangan peribadi anda. Membangunkan anggaran rumah tangga yang menyumbang pendapatan dan perbelanjaan peribadi. Apabila kewangan peribadi anda adalah teratur, anda
  • boleh menilai lebihan dana yang anda ada untuk melabur dalam perniagaan anda.

 


 

MENGGAJIKAN PEKERJA

 

Pekerja atau Kontraktor
Siapa Boleh Saya Menggunakan?
Anda boleh menggunakan hampir mana-mana rakyat tempatan. Seseorang yang anda mengambil kerja di bawah suatu kontrak perkhidmatan adalah employee.In Semenanjung Malaysia, pekerja yang ditakrifkan dalam Akta Kerja 1955 manakala di Sabah dan Sarawak, seorang pekerja yang ditakrifkan dalam Ordinan Buruh (Sabah Bab. 67) dan Tenaga Kerja Sarawak Ordinan (Cap. 76) masing-masing.
Seorang pekerja di bawah Akta Kerja 1955 bermaksud:

  • mana-mana orang yang pendapatan antara RM1,500 dan RM5,000 sebulan di bawah suatu kontrak perkhidmatan dengan seorang majikan yang meliputi gaji, elaun atau faedah tunai lain
  • mana-mana orang yang tanpa mengira gaji mendapat dalam sebulan telah membuat kontrak perkhidmatan dengan majikan dan terlepas dalam >> kerja kasar >> terlibat dalam operasi kenderaan yang digerakkan secara mekanikal
  • orang yang menyelia dan memantau pekerja dalam kerja kasar
  • mana-mana orang yang terlibat dalam apa-apa sifat dalam belanga yang didaftarkan di Malaysia dengan pengecualian tertentu
  • Satu juga boleh mengambil pekerja asing. Walau bagaimanapun, tertakluk kepada syarat-syarat tertentu, anda hanya boleh mengambil pekerja asing dalam sektor perladangan dan perkilangan dan hanya warga Kemboja, Indonesia, Filipina, Sri Lanka, Thailand, Bangladesh dan Pakistan dibenarkan untuk bekerja dalam sektor ini.

Aduan kepada Pihak Berkuasa Tinggi
  • Sekiranya terdapat apa-apa aduan mengenai pekerjaan yang akan dibuat oleh pekerja, pekerja tersebut boleh membuat aduan kepada Jabatan terdekat Pejabat Tenaga Kerja atau JabatanBuruh.
  • Sekiranya berlaku kes-kes pemecatan yang tidak adil, pekerja yang dilindungi dan tidak dilindungi di bawah Akta atau Ordinan boleh menyuarakan aduan mereka kepada Jabatan Perhubungan Perusahaan.
  • Seseorang majikan adalah dilarang daripada terlibat wanita untuk menjalankan di bawah tanah, kerja-kerja perindustrian dan pertanian antara 10:00-5:00 tanpa pengecualian daripada Direktori Ketua Jabatan Buruh.
Jenis-jenis Pekerjaan
Apakah perbezaan di antara sepenuh masa dan pekerja bahagian-kerja dan segala sesuatu yang lain di antara keduanya? Ia adalah penting untuk mengetahui perbezaan supaya anda boleh mempunyai kombinasi kakitangan yang paling sesuai dengan perniagaan anda. Terdapat pelbagai jenis pekerjaan yang anda boleh menawarkan kakitangan baru termasuk sepenuh masa, separuh masa, kasual, pekerjaan jangka tetap, traineeships dan perantisan.


Sepenuh masa
Pekerja sepenuh masa bekerja setiap minggu tetap dan dijangka untuk bekerja seminggu penuh.


Separuh masa
Pekerja sambilan biasanya bekerja secara berterusan tetap. Mereka dibayar secara pro rata. Mereka adalah berhak kepada yang berikut kepada:

  • cuti sakit peribadi tahunan dan cuti penjaga itu;
  • dibayar cuti umum jatuh pada hari-hari di mana mereka akan selainnya bekerja; dan
  • cuti perkhidmatan yang panjang dan cuti perkabungan.

Kasual

Pekerja kasual, atau dikenali sebagai pekerja bebas, bekerja secara tidak teratur seperti yang diperlukan. Mereka boleh bekerja sebagai banyak masa seperti yang dipersetujui di antara majikan dan pekerja. Mereka:
  • tidak boleh mengharapkan pekerjaan yang sedang berlangsung
  • bebas untuk menolak tawaran kerja
  • dibayar beban (sekurang-kurangnya 20 peratus, tetapi beberapa anugerah menyediakan untuk memuatkan lebih tinggi), tetapi tiada cuti peribadi atau sakit atau cuti tahunan
  • berhak mendapat cuti perkabungan yang belum dibayar
  • Peruntukan cuti yang lama berkhidmat dikenakan.
  • Ingatlah bahawa jika seseorang pekerja bekerja jam dan hari-hari biasa dan sistemik selama lebih 3 bulan, maka ia adalah mungkin bahawa mereka sebenarnya separuh masa atau pekerja sepenuh masa dan patut dijaga dengan sewajarnya.
  • Anda juga harus sedar bahawa membayar kadar setiap jam tidak sendirinya menjadikan pekerja kasual.

Tempoh tetap atau kontrak
Tempoh tetap atau kontrak diupah untuk tempoh masa yang tetap, sebagai contoh, untuk projek tertentu, atau untuk menggantikan pekerja yang diberi cuti sakit atau cuti ibu bapa.
Anda perlu menyediakan pekerja dengan perjanjian secara bertulis yang menetapkan tempoh kontrak pekerjaan. Pekerja jangka masa tetap berhak mendapat tahunan, peribadi dan lain-lain kelayakan cuti sama seperti pekerja sepenuh masa, tetapi atas dasar berkadar bagi tempoh pekerjaan mereka.


Perantisan dan traineeships
Perantis biasanya dilatih untuk menjadi kaum pedagang, manakala pelatih secara amnya pembelajaran kemahiran pekerjaan bukan perdagangan. Kedua-dua melibatkan:
  • perjanjian latihan yang berdaftar;
  • kerja amali;
  • kemahiran atau di luar tugas pembelajaran; dan
  • kadar gaji ditutup dengan suatu award atau perjanjian itu,

Tempoh percubaan
Anda boleh menggunakan tempoh percubaan memastikan pekerja baru adalah sesuai untuk kerja. Tempoh percubaan boleh meliputi pertama hingga enam bulan pekerjaan seorang pekerja baru.
Pada masa ini prestasi pekerja boleh dinilai dan jika perlu pekerjaan mereka boleh ditamatkan. Anda perlu memberitahu pekerja anda tentang panjang percubaan, bagaimana prestasi mereka akan dinilai, dan majikan dan pekerja jangkaan hendaklah dipersetujui secara bertulis sebelum pekerjaan bermula.

Pekerja percubaan akan diberhentikan dalam tempoh percubaan.


Piecework dan komisen hanya pembayaran
Sesetengah pekerja, dan bukannya dibayar gaji atau gaji, yang dibayar oleh:
  • benda kerja - yang membayar satu jumlah yang ditetapkan untuk melengkapkan tugas tertentu
  • komisen - yang membayar satu peratusan bagi setiap jualan yang dibuat
  • penahan ditambah dengan komisen - yang membayar amaun tetap ditambah dengan komisen.
Pengambilan dan Pemilihan
Kakitangan anda adalah penting untuk kejayaan perniagaan anda supaya anda ingin memastikan bahawa anda mengambil dan memilih orang yang tepat untuk pekerjaan yang tepat. Orang yang "betul" akan berbeza-beza dari perniagaan ke perniagaan dan akan ditentukan oleh beberapa faktor peribadi.


Menetapkan tempoh masa bagi proses pengambilan adalah penting. Pasaran buruh berubah sepanjang masa dan kunci dalam merekrut ialah mencari calon yang tepat untuk kerja. Sepanjang proses pengambilan, menarik sekumpulan kecil calon yang sesuai adalah baik berbanding dengan kumpulan yang besar calon-calon yang tidak sesuai. Secara umumnya terdapat lima langkah untuk berjaya merekrut kakitangan:


Langkah 1: Tentukan kerja, tahu apa yang anda cari
Menjelaskan apa pekerjaan anda merekrut untuk. Pertimbangkan tugas rekrut baru perlu melengkapkan dan rakyat bahawa mereka akan bekerja dengan. Anda perlu mencari seseorang yang mempunyai kemahiran yang betul untuk melakukan tugas dan personaliti yang sesuai dengan budaya kerja anda.


Langkah 2: Menarik calon
Sekarang anda telah ditakrifkan dengan jelas kedudukan, dan kemahiran dan kebolehan seseorang perlu melakukan tugas sudah tiba masanya untuk menarik calon. Cara yang paling mudah untuk menarik calon-calon adalah untuk mengiklankan tetapi ingat hampir 80% daripada kekosongan tidak diiklankan! Terdapat banyak saluran lain untuk meneroka.


Langkah 3: Aplikasi Urusan
Sekarang bahawa anda telah menggunakan rangkaian anda dan diiklankan kerja, bagaimana anda akan mengendalikan permohonan? Fikirkan tentang maklumat yang akan membantu anda membuat keputusan jika anda mahu menemu bual pemohon pekerjaan.


Langkah 4: Menjalankan temu bual
Untuk hasil yang terbaik semasa temu bual itu, pastikan anda mengambil masa untuk merancang dengan teliti ia keluar terlebih dahulu.


Langkah 5: Menganugerahkan kerja
Proses pemilihan terdiri daripada beberapa peringkat, termasuk membuat keputusan mengenai yang pemohon yang paling sesuai, membuat tawaran pekerjaan, dan menghantar surat kepada pemohon yang tidak berjaya.


Keputusan
Anda akan perlu untuk membuat keputusan mengenai yang pemohon yang paling sesuai untuk jawatan itu, berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada pemakaian, temu bual dan bercakap kepada pengadil. Mana pemohon langkah-langkah sehingga terbaik terhadap kriteria pemilihan dan kerja penerangan? Jika anda mendapati bahawa tidak ada orang yang sesuai, kadang-kadang ia adalah lebih baik untuk mengiklankan semula kedudukan, atau mengadakan pusingan kedua wawancara sebelum membuat keputusan muktamad.


Tawaran pekerjaan
Berdering pemohon yang berjaya secepat mungkin dan biarkan mereka tahu berita. Anda boleh menghantar tawaran bertulis pekerjaan pada masa yang sama, tetapi jangan tunggu dan risiko kehilangan pemohon itu.


Anda mungkin ingin menjemput pemohon yang berjaya ke pejabat untuk membincangkan butir-butir kedudukan, seorang ahli pasukan yang lain, atau menghadiri sesuatu upacara sosial yang akan datang. Susulan dengan surat rasmi yang mengesahkan pelantikan itu, termasuk saraan dan syarat pekerjaan lain dan butiran tempoh percubaan, jika ada.


Kontrak pekerjaan
Ia adalah disyorkan bahawa anda menyediakan semua pekerja dengan kontrak bertulis pekerjaan. Walaupun tidak wajib, ia adalah cara terbaik untuk menggariskan hak-hak, kewajipan dan syarat pekerjaan. Kontrak yang ditulis dengan baik harus memberikan kefahaman yang jelas kepada kedua-dua majikan dan pekerja.


Apa-apa kontrak pekerjaan mesti memenuhi semua syarat yang digariskan dalam Syarat Minimum Akta Kerja 1993. Akta menentukan kelayakan minimum berhubung dengan upah, gaji cuti, cuti umum dan lebihan, perubahan di tempat kerja dan penyimpanan rekod.


Apa yang termasuk dalam kontrak pekerjaan
Kontrak pekerjaan anda perlu memenuhi semua syarat minimum pekerjaan dan mengandungi terma-terma dan syarat-syarat kerja yang utama. Peraturan (b) Akta Kerja 1955 mencadangkan yang berikut:
  • Nama pekerja dan Kad Pengenalan No.
  • Pekerjaan atau pelantikan;
  • kadar upah (tidak termasuk elaun-elaun lain);
  • Elaun lain yang kena dibayar dan kadar;
  • Bilik untuk kerja lebih masa;
  • Faedah-faedah lain;
  • Bersetuju jam kerja normal sehari;
  • Tempoh notis bersetuju untuk penamatan pekerjaan atau gaji sebagai ganti;
  • Bilangan hari cuti;
  • Cuti tahunan;
  • Cuti sakit;
  • Faedah bersalin;
  • Caruman KWSP / PERKESO;
  • Pemindahan;
  • Umur persaraan;
  • Tempoh percubaan;
  • Peraturan syarikat dan peraturan-peraturan (yang akan diberikan secara berasingan
Kewajipan Kepada Pekerja
Pekerja
Sebagai majikan anda bertanggungjawab untuk memastikan anda mempunyai perlindungan insurans pampasan pekerja di tempat untuk melindungi pekerja anda. Insurans ini adalah wajib. Anda juga mungkin perlu memperluaskan perlindungan anda untuk memasukkan mana-mana sub-kontraktor yang anda bekerja untuk anda.


Cukai dan persaraan
  • Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
    Majikan hendaklah memotong sahaja bahagian pekerja caruman KWSP daripada gaji pekerja. Majikan itu perlu membayar bahagiannya daripada sumbangan bersama-sama dengan bahagian pekerja kepada KWSP. Caruman tersebut hendaklah diremitkan kepada KWSP sebelum atau pada 15 haribulan setiap bulan. Ia juga dinasihatkan untuk majikan yang mengambil pekerja asing atau flexi-masa untuk memeriksa peraturan KWSP untuk menentukan sama ada liabiliti untuk menyumbang wujud, berkenaan dengan ini kategori pekerja
  • Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)
    Seorang pekerja diambil kerja di bawah suatu kontrak perkhidmatan atau perantisan dan memperoleh gaji bulanan RM3,000 dan ke bawah diwajibkan berdaftar dan menyumbang kepada PERKESO tanpa mengira status pekerjaan sama ada tetap, sementara atau kasual di alam semula jadi. PERKESO hanya meliputi pekerja-pekerja Malaysia dan penduduk tetap. Oleh itu, pekerja asing dilindungi di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952.

Kesihatan dan keselamatan pekerja
Tempat kerja yang selamat adalah penting untuk kejayaan mana-mana perniagaan, tidak kira saiz. Setiap pemilik perniagaan di Australia mempunyai hak-hak dan tanggungjawab tertentu mengenai kesihatan dan keselamatan di tempat kerja. Walaupun jika anda tidak mengambil pekerja, anda perlu memastikan bahawa perniagaan anda tidak mewujudkan masalah kesihatan dan keselamatan untuk pelanggan anda dan orang awam.


Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan & (OSHA)
Peruntukan Peraturan-Peraturan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Akta Kesihatan 1994 adalah berdasarkan skim pengawalseliaan sendiri. Tanggungjawab utamanya adalah untuk memastikan keselamatan dan kesihatan kerja terletak pada mereka yang mewujudkan risiko dan mereka yang bekerja dengan risiko. Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan hendaklah mempunyai kuasa untuk melakukan segala perkara yang suai manfaat atau yang semunasabahnya perlu bagi atau bersampingan dengan penjalanan tujuan-tujuan Akta ini.


Melalui skim diri mengawal selia yang direka bersesuaian dengan industri atau pertubuhan tertentu, Akta ini juga bertujuan untuk mewujudkan keselamatan yang berkesan dan organisasi kesihatan dan prestasi.Maklumat konsep kawal selia kendiri menggalakkan kerjasama, perundingan dan penglibatan pekerja dan pihak pengurusan dalam usaha untuk menaik taraf piawaian keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.


Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH) di bawah Kementerian Sumber Manusia, bertanggungjawab untuk mentadbir dan menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. JKKP memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang di tempat kerja dan juga orang lain dilindungi daripada bahaya yang berpunca daripada aktiviti pekerjaan dalam pelbagai sektor seperti:
  • pembuatan;
  • perlombongan dan kuari;
  • pembinaan;
  • pertanian, perhutanan dan perikanan;
  • utiliti (gas, elektrik, air dan perkhidmatan kebersihan);
  • pengangkutan, penyimpanan dan komunikasi;
  • perdagangan borong dan runcit;
  • hotel dan restoran;
  • kewangan, insurans, harta tanah dan perkhidmatan perniagaan; dan
  • perkhidmatan awam dan pihak berkuasa berkanu
Menamatkan Penggajian Pekerja

Menamatkan pekerjaan seseorang pekerja itu perlu dilakukan dengan teliti. Sebelum membuat keputusan untuk menamatkan perkhidmatan seseorang pastikan anda memahami tanggungjawab anda di bawah kontrak pekerjaan, award atau perjanjian mereka.

Apabila anda menamatkan perkhidmatan seseorang pekerja anda perlu menyediakan pekerja dengan yang berikut:

  • Notis yang sesuai (tidak diperlukan jika pemecatan adalah kerana salah laku yang serius)
  • Mana-mana kelayakan cuti
  • Dalam keadaan tertentu, lebihan atau gaji pemberhentian

Berapa notis yang sewajarnya?
Panjang perhatian bahawa anda mesti memberi pekerja ditentukan oleh berapa lama mereka telah bekerja untuk anda dan jenis pekerjaan mereka. Sebagai contoh jika seseorang yang telah bekerja untuk anda secara berterusan untuk lebih daripada satu tahun tetapi kurang daripada dua anda mesti memberi mereka sekurang-kurangnya empat (4) minggu notis.


Setiap dan tiap-tiap majikan biasanya akan menyatakan masa yang diperlukan untuk notis penamatan dalam kontrak perkhidmatan dan / atau kontrak pekerjaan. Jika tiada sama notis itu, sesuai mengikut Seksyen 4 Akta Kerja 1955, adalah seperti yang berikut:

  1. Empat (4) minggu: Bekerja untuk kurang daripada dua (2) tahun
  2. Enam (6) minggu: Bekerja selama lebih daripada dua (2) tahun tetapi kurang daripada lima (5) tahun
  3. Lapan (8) minggu: Bekerja selama lebih daripada lima (5) tahun
    Majikan boleh memberikan bayaran ganti notis, yang boleh menjadi sama dengan atau melebihi jumlah individu yang akan dibayar untuk tempoh notis yang diperlukan.

Apakah hak pekerja?
Dalam kebanyakan kes sepenuh masa dan kakitangan sambilan akan terhutang hak apabila pekerjaan mereka berakhir. Hak-hak ini penamatan boleh termasuk pembayaran apa-apa cuti tahunan dan panjang perkhidmatan terakru.


Apakah yang saya perlu tahu tentang lebihan?
Lebihan berlaku apabila kedudukan yang diduduki oleh seorang pekerja dihapuskan dan pekerja itu ditolak. Ia adalah kedudukan, dan bukan pekerja, yang menjadi berlebihan. Terdapat beberapa sebab mengapa lebihan boleh timbul. Ini termasuk:
  • Times kesukaran ekonomi dan kewangan
  • Perubahan teknologi
  • Penempatan semula perniagaan
  • Perlahan dalam perniagaan.

Perniagaan akan melalui menyusun semula atau perubahan operasi mungkin kehilangan orang yang berbakat yang telah berharga kepada perniagaan dan siapa akan sebaliknya telah gembira untuk mengekalkan. Jika anda memilih untuk membuat kakitangan berlebihan ia adalah penting untuk menguruskan proses dengan baik dan mematuhi undang-undang, anugerah, perjanjian berkenaan atau terma kontrak. Anda mesti menyediakan:
  • Mana-mana hak penamatan standard yang berkaitan; dan
  • Pembayaran pemberhentian jika pekerja itu berhak kepada mereka.

Pemberhentian pekerja harus berdasarkan keperluan perniagaan dan tidak boleh dilihat sebagai satu gambaran kepada kemampuan mereka yang anda lepaskan. Jika dikendalikan dengan baik, pemberhentian pekerja yang boleh mencerminkan buruk pada perniagaan, memberi kesan kepada moral kakitangan yang tinggal, dan berpotensi boleh kehilangan anda pelanggan.


Apakah pemecatan konstruktif? Pemecatan yang membina bukan perbuatan biasa penamatan majikan perkhidmatan seseorang pekerja daripada pekerjaan. Ia adalah agak berbeza dalam erti kata bahawa ia ditakrifkan sebagai tindakan seseorang pekerja menamatkan perkhidmatan beliau dengan syarikat itu, atau meletakkan jawatan kerana menjalankan atau tingkah laku oleh majikan. Dalam erti kata lain, pekerja yang memilih untuk meninggalkan syarikat itu kerana dia merasakan bahawa dia telah dizalimi atau bahawa perkhidmatan beliau tidak lagi dikehendaki oleh syarikat. Sembilan (9) hal keadaan yang mungkin telah dikenal pasti untuk menerajui buang kerja membina:
  • Pengurangan sembarangan gaji, komisen, elaun dan lain-lain
  • Penarikan balik manfaat kontrak mis kereta, perumahan, hiburan, makanan percuma, perkhidmatan dobi percuma dan lain-lain, dengan syarat ia telah ditetapkan dalam Kontrak Perkhidmatan
  • Mengubah atau membawa pergi kemudahan mencerminkan kedudukan (untuk syarikat contoh talian telefon terus, bilik dan setiausaha peribadi)
  • Turun pangkat ke jawatan yang lebih rendah, dengan atau tanpa pengurangan gaji, faedah sampingan dan lain-lain
  • Memindahkan ke lokasi yang lain jika dpt itu tidak dinyatakan dengan jelas di dalam Surat Pelantikan
  • Perubahan ketara dalam fungsi kerja, terutamanya jika pekerja itu tidak berupaya untuk melaksanakan fungsi-fungsi
  • Kelakuan oleh majikan, bertujuan untuk mengaibkan majikan
  • Kisah penganiayaan (contohnya, menetapkan tarikh akhir yang tidak boleh dicapai, tetap kesalahan-dapatan dan gangguan)
  • Mengancam dengan pemecatan jika pekerja tidak meletakkan jawatan dari kerja
  • Seorang pekerja boleh meningkatkan tuntutan untuk pemecatan itu yang membina di Jabatan Perhubungan Perusahaan, mengikut Seksyen 20 Akta Perhubungan Perusahaan 1967. Sekiranya pekerja didapati tidak bersalah, maka Pegawai IR akan
  • memerintahkan untuk pengembalian semula, atau rukun untuk pampasan kewangan. Nasihat undang-undang yang betul perlu dicari sebelum mengambil tindakan undang-undang.

Apakah penamatan menyalahi undang-undang?
Penamatan menyalahi undang-undang dilindungi di bawah undang-undang Malaysia dan kes-kes tersebut akan dirujuk kepada Jabatan Perhubungan Perusahaan. Tanggungjawab dan beban bukti dalam kes ini terletak sepenuhnya kepada pekerja tersebut untuk membuktikan bahawa penamatan sedemikian adalah sah dan legit di bawah undang-undang Malaysia.
Jika pekerja merasakan bahawa seseorang telah dipecat secara tidak adil, prosedur untuk menuntut ganti rugi adalah seperti berikut:

  • Pekerja untuk menulis surat kepada Jabatan Perhubungan Perusahaan Ketua Pengarah di tempat bekas yang terdekat pekerjaan. Perwakilan A hendaklah dibuat dalam tempoh enam puluh (60) hari dari tarikh pemecatan seseorang.
  • Surat tersebut hendaklah mengandungi maklumat berikut:
  • Ubat Negeri dicari - ganti rugi dan / atau pengembalian semula
  • Nama dan Nombor Kad Pengenalan
  • Alamat dan nombor telefon
  • Nama, alamat dan butir-butir pekerja bekas
  • Pekerjaan
  • Tarikh Pelantikan dan Pemberhentian
  • Alasan yang diberikan bagi pemecatan
  • Sama ada pekerja adalah ahli kesatuan atau sebaliknya
  • Sertakan salinan dokumen-dokumen sokongan iaitu: surat pelantikan, surat penamatan dan lain-lain (jika ada)
  • Jabatan Perhubungan Perusahaan Ketua Pengarah akan cuba menyelesaikan kes itu dengan cara perdamaian. Tiada yuran perlu dibayar.
  • Pegawai perdamaian akan menjelaskan prinsip dan amalan undang-undang yang diguna pakai termasuk penghakiman mahkamah, kedua-dua Mahkamah Perusahaan dan mahkamah sivil, supaya kedua-dua pihak mengetahui hak-hak dan liabiliti mereka.
  • Jika kes itu gagal diselesaikan dengan cara perdamaian, Perhubungan Perusahaan Ketua Pengarah akan merujuk kes anda kepada Menteri Sumber Manusia, yang akan merujuk perkara itu ke Mahkamah Perusahaan untuk pengadilan dan untuk anugerah jika difikirkannya patut.
  • Kes pemecatan menyalahi undang-undang tidak boleh dibawa terus ke Mahkamah Perusahaan. Ini jenis kes hendaklah dirujuk ke Mahkamah Perusahaan oleh Menteri Sumber Manusia.
  • Mahkamah Perusahaan apabila perkara itu disebut oleh Menteri Sumber Manusia, kemudian pergi untuk mempertimbangkan sama ada penamatan anda yang pekerjaan adalah menyalahi undang-undang atau sama ada ia adalah wajar.
  • Di mana Mahkamah Perusahaan memutuskan bahawa penamatan itu adalah menyalahi undang-undang, Mahkamah kemudian membuat "Anugerah" untuk mengembalikan anda ke kedudukan bekas atau dalam anugerah ganti pampasan yang sepatutnya.
  • Remedi yang biasa dalam kes pemecatan adalah pengembalian semula ke dalam pekerjaan bekas anda dan penganugerahan kembali dilancarkan dari tarikh pemecatan tarikh akhir pendengaran tertakluk kepada tempoh maksimum 24 bulan.
  • Mahkamah Perusahaan boleh juga memerintahkan pampasan sebagai asas pengembalian semula formula kepada gaji 1 bulan untuk setiap tahun perkhidmatan.

PENAMATAN DAN LAY-OFF FAEDAH
Bagi pekerja yang bekerja secara berterusan untuk suatu tempoh yang tidak kurang daripada dua belas bulan, penamatan dan faedah pemberhentian sementara dikawal di bawah Peraturan 6 Kerja (penamatan dan faedah pemberhentian sementara) 1980 seperti berikut:

  1. upah sepuluh hari bagi setiap tahun penggajian di bawah suatu kontrak perkhidmatan yang berterusan dengan majikan jika ia telah bekerja dengan majikan untuk tempoh kurang daripada dua tahun; atau
  2. gaji lima belas hari bagi setiap tahun penggajian di bawah suatu kontrak perkhidmatan berterusan dengan majikan jika dia telah bekerja dengan majikan yang selama dua tahun atau lebih tetapi kurang daripada lima tahun; atau
  3. gaji dua puluh hari bagi setiap tahun penggajian di bawah suatu kontrak perkhidmatan yang berterusan dengan majikan jika dia telah bekerja dengan majikan yang selama lima tahun atau lebih, dan pro-rata yang menjadi berkenaan merupakan tahun yang tidak lengkap, dikira dengan bulan yang terdekat.

Obligasi untuk Pekerja
Pekerja Sebagai majikan anda bertanggungjawab untuk memastikan anda mempunyai perlindungan insurans pampasan pekerja di tempat untuk melindungi pekerja anda. Insurans ini adalah wajib. Anda juga mungkin perlu memperluaskan perlindungan anda untuk memasukkan mana-mana sub-kontraktor yang anda bekerja untuk anda.


Cukai dan persaraan pekerja Kumpulan Wang Simpanan (KWSP)
Majikan hendaklah memotong sahaja bahagian pekerja caruman KWSP daripada gaji pekerja. Majikan itu perlu membayar bahagiannya daripada sumbangan bersama-sama dengan bahagian pekerja kepada KWSP. Caruman tersebut hendaklah diremitkan kepada KWSP sebelum atau pada 15 haribulan setiap month.It juga dinasihatkan untuk majikan yang mengambil pekerja asing atau flexi-masa untuk memeriksa peraturan KWSP untuk menentukan sama ada liabiliti untuk menyumbang wujud, berkenaan dengan kategori ini pekerja


Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)
Seorang pekerja diambil kerja di bawah suatu kontrak perkhidmatan atau perantisan dan memperoleh gaji bulanan RM3,000 dan ke bawah diwajibkan berdaftar dan menyumbang kepada PERKESO tanpa mengira status pekerjaan sama ada tetap, sementara atau kasual di nature.SOCSO hanya meliputi pekerja-pekerja Malaysia dan penduduk tetap. Oleh itu, pekerja asing dilindungi di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952.


Kesihatan dan keselamatan pekerja
Tempat kerja yang selamat adalah penting untuk kejayaan mana-mana perniagaan, tidak kira saiz. Setiap pemilik perniagaan di Australia mempunyai hak-hak dan tanggungjawab tertentu mengenai kesihatan dan keselamatan di tempat kerja. Walaupun jika anda tidak mengambil pekerja, anda perlu memastikan bahawa perniagaan anda tidak mewujudkan masalah kesihatan dan keselamatan untuk pelanggan anda dan orang awam.


Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan & (OSHA)
Peruntukan Peraturan-Peraturan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Akta Kesihatan 1994 adalah berdasarkan skim pengawalseliaan sendiri. Tanggungjawab utamanya adalah untuk memastikan keselamatan dan kesihatan kerja terletak pada mereka yang mewujudkan risiko dan mereka yang bekerja dengan risiko. Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan hendaklah mempunyai kuasa untuk melakukan segala perkara yang suai manfaat atau yang semunasabahnya perlu bagi atau bersampingan dengan penjalanan tujuan-tujuan Akta ini.
Melalui skim diri mengawal selia yang direka bersesuaian dengan industri atau pertubuhan tertentu, Akta ini juga bertujuan untuk mewujudkan keselamatan yang berkesan dan organisasi kesihatan dan prestasi.Maklumat konsep kawal selia kendiri menggalakkan kerjasama, perundingan dan penglibatan pekerja dan pihak pengurusan dalam usaha untuk menaik taraf piawaian keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.


Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH) di bawah Kementerian Sumber Manusia, bertanggungjawab untuk mentadbir dan menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. JKKP memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang di tempat kerja dan juga orang lain dilindungi daripada bahaya yang berpunca daripada aktiviti pekerjaan dalam pelbagai sektor seperti:
  • pembuatan;
  • perlombongan dan kuari;
  • pembinaan;
  • pertanian, perhutanan dan perikanan;
  • utiliti (gas, elektrik, air dan perkhidmatan kebersihan);
  • pengangkutan, penyimpanan dan komunikasi;
  • perdagangan borong dan runcit;
  • hotel dan restoran;
  • kewangan, insurans, harta tanah dan perkhidmatan perniagaan;

 


 

UNDANG-UNDANG

 

Kontrak Perniagaan
Pemilik perniagaan kecil lambat laun akan perlu untuk merangka dan / atau membuat kontrak perniagaan sebagai syarikat berkembang. Malah, setiap dan setiap kali anda atau perniagaan anda bersetuju untuk mengambil beberapa tindakan, membuat pembayaran dalam pertukaran untuk apa sahaja yang bernilai, atau menyediakan produk atau perkhidmatan untuk pembayaran, anda telah membuat kontrak.


Kontrak juga dikenali sebagai perjanjian, terma dan syarat, pesanan pembelian, bil perjanjian jual, pajakan, atau pekerjaan. Mereka boleh menjadi lisan atau bertulis, walaupun kontrak lisan akan menjadi lebih sukar untuk membuktikan apabila dipertikaikan. Ada juga kontrak yang perlu dibuat secara bertulis, seperti kemudahan pinjaman, perjanjian jual beli dan lain-lain
Kelebihan mempunyai kontrak bertulis adalah bahawa ia menjadi bukti apa yang telah dipersetujui, mencegah kesamaran atau salah faham, dan menghalang sama ada kelupaan parti atau menukar terma kemudian. Ia juga adalah lebih baik kerana ia mentakrifkan terma-terma dan syarat-syarat perjanjian tertentu.


Sebagai pemilik perniagaan, anda diharapkan dapat membaca kontrak dan memahami apa yang dimaksudkan, walaupun anda tidak mempunyai apa-apa kemahiran dalam merangka kontrak. Tugas merangka kontrak adalah kiri terbaik kepada golongan profesional. Perlu diingat juga bahawa nasihat undang-undang adalah yang terbaik dicari sebelum kontrak ditandatangani.
Bila untuk menggunakan kontrak perniagaan?
  • Menyewa atau apabila diambil bekerja sebagai kontraktor bebas
  • Menjual dan membeli perkhidmatan atau barangan
  • Sewa, Pajakan dan pembelian hartanah
  • Perkongsian dan usaha sama
  • Francais
  • Perjanjian kerahsiaan
  • Menjual perniagaan anda
  • Pemilik perniagaan harus ingat bahawa biasanya apabila kontrak yang dicipta, ia melibatkan pampasan kewangan. Walau bagaimanapun, kontrak bukan kewangan juga hanya sebagai sah.
Penyelesaian Pertikaian
Pada hari ke hari menjalankan perniagaan, akan ada masa apabila pertikaian berlaku dalam pelbagai isu dan ini juga boleh melibatkan pelanggan, pembekal, rakan kongsi dan pekerja.


Menyelesaikan pertikaian boleh mengambil masa anda, bergantung kepada kerumitan isu tersebut. Menyelesaikan isu tersebut berkemungkinan melibatkan usaha dan wang yang pada masa mungkin akan diarahkan dan mungkin digunakan untuk mengendalikan, menguruskan atau mengembangkan perniagaan anda. Jadi, perlu diingat bahawa apabila menyelesaikan isu-isu, cuba untuk memastikan ia kos dan masa yang berkesan dan dengan kerosakan yang sangat sedikit untuk hubungan yang mungkin.


Terdapat beberapa cara untuk menyelesaikan pertikaian. Ramai yang mungkin diselesaikan vide perbincangan langsung, akal dan rundingan tidak rasmi di antara pihak-pihak. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh dikatakan bahawa keadaan yang lebih kompleks dan isu mungkin perlu diselesaikan vide proses yang lebih formal. Proses formal mungkin termasuk pengantaraan, penghukuman, perdamaian dan timbang tara.


Pengantaraan mengambil jalan yang harmoni apabila cuba untuk menyelesaikan isu. Satu kepala, seperti yang telah dipersetujui bersama oleh pihak-pihak yang mempertikaikan dipilih untuk mempengerusikan satu isu, dalam kapasiti tengah. Tiada had kewangan jika resolusi ini digunakan dan bidang kuasa dan skop amalan untuk ini adalah tidak terhad. Di Malaysia, Majlis Peguam Malaysia telah menubuhkan Pusat Pengantaraan Malaysia ("MMC) untuk memenuhi pelbagai jenis pertikaian dan boleh diakses oleh semua pihak di negara ini.


Adjudikasi, pada dasarnya merupakan suatu tempat di mana pihak-pihak yang mempertikaikan boleh memberi tumpuan untuk menyiapkan kerja-kerja. Pihak ketiga adalah dengan itu dilantik untuk membuat keputusan mengikat sementara menunggu tindakan undang-undang atau timbang tara untuk mengambil tempat. Konsep ini adalah untuk mempunyai keputusan yang mengikat sementara di tempat sehingga kerja-kerja dan / atau pelaksanaan kontrak selesai.


Pendamaian pada dasarnya ialah sesi rundingan dan perbincangan yang dihadiri oleh para pihak yang bersengketa di hadapan seorang Pendamai membantu mereka. Ia membolehkan mempertikaikan pihak untuk menyelesaikan masalah dan mencapai keputusan yang memuaskan untuk semua. The Pendamai boleh membantu untuk pihak-pihak untuk mencuba dan mencapai persetujuan, tetapi Pendamai tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan perjanjian itu.


Timbang tara, boleh dikatakan alternatif kaedah penyelesaian pertikaian yang paling popular di Malaysia. Negara mempunyai Pusat Serantau Kuala Lumpur yang Timbang Tara ("KLRAC ') yang mempunyai kaedah-kaedah timbang tara sendiri dan ditadbir oleh Akta Timbang Tara 2005. Dengan panel penimbang tara berdaftar di Malaysia, penimbang tara ini adalah pada dasarnya profesional dan pakar dalam bidang yang berkaitan dan industri yang akan bertindak sebagai hakim yang bersidang untuk menyelesaikan pertikaian yang dikatakan. Kuasa sewenang-wenangnya tidak terhad walaupun penimbang tara tidak mempunyai kuasa untuk mengeluarkan arahan kepada pihak ketiga. Anugerah yang diberikan adalah muktamad dan mengikat.


Apabila berurusan dengan pertikaian dalaman atau lain-lain yang anda akan mahu untuk cuba menyelesaikan isu-isu yang dipertikaikan pada anda sendiri, ingat tip-tip berikut untuk memastikan hasil yang optimum:


Petua 1: Jelas dan logik mengenai fakta-fakta
Mendokumentasikan maklumat berkaitan tentang pertikaian itu. Tarikh rekod, kali, produk atau perkhidmatan butiran, ringkasan perbincangan, janji-janji atau perjanjian lisan dan maklumat bagi setiap pihak kepada pertikaian itu. Jika terdapat beberapa masalah semua yang berkaitan dengan isu yang sama kemudian mendokumentasikan setiap satu secara berasingan; ia mungkin boleh jadi untuk menyelesaikan isu-isu yang lebih kecil beberapa satu demi satu.


Dapatkan maklumat lanjut tentang hak-hak dan kewajiban masing-masing pihak yang bertikai, dan jika ada mana-mana organisasi tertentu yang anda perlu bercakap. Penyelesaian atau tindakan yang dikehendaki kerap akan jelas sekali hak dan obligasi yang dijelaskan. Merakam bagaimana setiap pihak mahu pertikaian itu diselesaikan.


Petua 2: Menganjurkan bukti
Mengumpul semua dokumen yang berkaitan dengan isu ini (kontrak, pajakan, resit, jaminan, invois, pesanan, dan gambar). Tag fasal yang berkaitan dalam mana-mana kontrak atau pajakan. Susun fakta dalam urutan kronologi dan mata pelajaran.


Petua 3: Kenal pasti apa yang anda mahu
Jelas tentang ubat yang sedang dicari oleh anda atau pihak yang satu lagi. Ubat yang boleh termasuk pampasan, bayaran balik, pembaikan, penggantian, meminta maaf, perubahan dalam tingkah laku atau gabungan ini. Bertanya pihak yang lain mengenai apa yang penting kepada mereka dan apa ubat yang mereka sedang mencari. Ingatlah bahawa setiap pihak mempunyai kepentingan bersama dalam menyelesaikan perkara itu dengan cepat, adil dan murah. A pertukaran langsung maklumat boleh mengemukakan satu penyelesaian yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak.


Petua 4: Tenang dan menunjukkan rasa hormat
Membentangkan kes anda dengan tenang dan menghormati tempat pihak yang lain pandangan. Permusuhan dari pertikaian berjaya teruk boleh menyebabkan kesan buruk jangka panjang pada perniagaan anda. Bersedia untuk bertolak ansur dan memberi sedikit apabila pihak yang satu lagi bersedia untuk melakukan perkara yang sama.


Pada hari ke hari menjalankan perniagaan, akan ada masa apabila pertikaian berlaku dalam pelbagai isu dan ini juga boleh melibatkan pelanggan, pembekal, rakan kongsi dan pekerja.Menyelesaikan pertikaian boleh mengambil masa anda, bergantung kepada kerumitan isu tersebut. Menyelesaikan isu tersebut berkemungkinan melibatkan usaha dan wang yang pada masa mungkin akan diarahkan dan mungkin digunakan untuk mengendalikan, menguruskan atau mengembangkan perniagaan anda. Jadi, perlu diingat bahawa apabila menyelesaikan isu-isu, cuba untuk memastikan ia kos dan masa yang berkesan dan dengan kerosakan yang sangat sedikit untuk hubungan yang mungkin.Terdapat beberapa cara untuk menyelesaikan pertikaian. Ramai yang mungkin diselesaikan vide perbincangan langsung, akal dan rundingan tidak rasmi di antara pihak-pihak. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh dikatakan bahawa keadaan yang lebih kompleks dan isu mungkin perlu diselesaikan vide proses yang lebih formal. Proses formal mungkin termasuk pengantaraan, penghukuman, perdamaian dan timbang tara.Pengantaraan mengambil jalan yang harmoni apabila cuba untuk menyelesaikan isu. Satu kepala, seperti yang telah dipersetujui bersama oleh pihak-pihak yang mempertikaikan dipilih untuk mempengerusikan satu isu, dalam kapasiti tengah. Tiada had kewangan jika resolusi ini digunakan dan bidang kuasa dan skop amalan untuk ini adalah tidak terhad. Di Malaysia, Majlis Peguam Malaysia telah menubuhkan Pusat Pengantaraan Malaysia ("MMC) untuk memenuhi pelbagai jenis pertikaian dan boleh diakses oleh semua pihak di negara ini.Adjudikasi, pada dasarnya merupakan suatu tempat di mana pihak-pihak yang mempertikaikan boleh memberi tumpuan untuk menyiapkan kerja-kerja. Pihak ketiga adalah dengan itu dilantik untuk membuat keputusan mengikat sementara menunggu tindakan undang-undang atau timbang tara untuk mengambil tempat. Konsep ini adalah untuk mempunyai keputusan yang mengikat sementara di tempat sehingga kerja-kerja dan / atau pelaksanaan kontrak selesai.Pendamaian pada dasarnya ialah sesi rundingan dan perbincangan yang dihadiri oleh para pihak yang bersengketa di hadapan seorang Pendamai membantu mereka. Ia membolehkan mempertikaikan pihak untuk menyelesaikan masalah dan mencapai keputusan yang memuaskan untuk semua. The Pendamai boleh membantu untuk pihak-pihak untuk mencuba dan mencapai persetujuan, tetapi Pendamai tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan perjanjian itu.Timbang tara, boleh dikatakan alternatif kaedah penyelesaian pertikaian yang paling popular di Malaysia. Negara mempunyai Pusat Serantau Kuala Lumpur yang Timbang Tara ("KLRAC ') yang mempunyai kaedah-kaedah timbang tara sendiri dan ditadbir oleh Akta Timbang Tara 2005. Dengan panel penimbang tara berdaftar di Malaysia, penimbang tara ini adalah pada dasarnya profesional dan pakar dalam bidang yang berkaitan dan industri yang akan bertindak sebagai hakim yang bersidang untuk menyelesaikan pertikaian yang dikatakan. Kuasa sewenang-wenangnya tidak terhad walaupun penimbang tara tidak mempunyai kuasa untuk mengeluarkan arahan kepada pihak ketiga. Anugerah yang diberikan adalah muktamad dan mengikat.Apabila berurusan dengan pertikaian dalaman atau lain-lain yang anda akan mahu untuk cuba menyelesaikan isu-isu yang dipertikaikan pada anda sendiri, ingat tip-tip berikut untuk memastikan hasil yang optimum:Petua 1: Jelas dan logik mengenai fakta-faktaMendokumentasikan maklumat berkaitan tentang pertikaian itu. Tarikh rekod, kali, produk atau perkhidmatan butiran, ringkasan perbincangan, janji-janji atau perjanjian lisan dan maklumat bagi setiap pihak kepada pertikaian itu. Jika terdapat beberapa masalah semua yang berkaitan dengan isu yang sama kemudian mendokumentasikan setiap satu secara berasingan; ia mungkin boleh jadi untuk menyelesaikan isu-isu yang lebih kecil beberapa satu demi satu.Dapatkan maklumat lanjut tentang hak-hak dan kewajiban masing-masing pihak yang bertikai, dan jika ada mana-mana organisasi tertentu yang anda perlu bercakap. Penyelesaian atau tindakan yang dikehendaki kerap akan jelas sekali hak dan obligasi yang dijelaskan. Merakam bagaimana setiap pihak mahu pertikaian itu diselesaikan.Petua 2: Menganjurkan buktiMengumpul semua dokumen yang berkaitan dengan isu ini (kontrak, pajakan, resit, jaminan, invois, pesanan, dan gambar). Tag fasal yang berkaitan dalam mana-mana kontrak atau pajakan. Susun fakta dalam urutan kronologi dan mata pelajaran.Petua 3: Kenal pasti apa yang anda mahuJelas tentang ubat yang sedang dicari oleh anda atau pihak yang satu lagi. Ubat yang boleh termasuk pampasan, bayaran balik, pembaikan, penggantian, meminta maaf, perubahan dalam tingkah laku atau gabungan ini. Bertanya pihak yang lain mengenai apa yang penting kepada mereka dan apa ubat yang mereka sedang mencari. Ingatlah bahawa setiap pihak mempunyai kepentingan bersama dalam menyelesaikan perkara itu dengan cepat, adil dan murah. A pertukaran langsung maklumat boleh mengemukakan satu penyelesaian yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak.Petua 4: Tenang dan menunjukkan rasa hormatMembentangkan kes anda dengan tenang dan menghormati tempat pihak yang lain pandangan. Permusuhan dari pertikaian berjaya teruk boleh menyebabkan kesan buruk jangka panjang pada perniagaan anda. Bersedia untuk bertolak ansur dan memberi sedikit apabila pihak yang satu lagi bersedia untuk melakukan perkara yang sama.
Mengupah Peguam
Sama ada anda menjalankan perniagaan, atau dalam apa-apa urusan lain, kemungkinan pada satu titik atau yang lain anda akan memerlukan perkhidmatan peguam.


Pemilik perniagaan tidak harus menganggap bahawa peguam hanya perlu dalam masa pertikaian atau tindakan undang-undang sahaja. Peguam yang dilantik dan terlibat untuk membantu anda berurusan dengan semua prosedur undang-undang dan boleh membantu anda menjimatkan banyak masa dan wang dalam jangka masa panjang.


Kelebihan menyewa seorang peguam termasuk:
  • melihat ke atas dan berunding pajakan, kontrak dan dokumen lain;
  • memastikan perniagaan anda adalah mematuhi undang-undang; yang
  • mengambil langkah yang perlu untuk melindungi kepentingan perniagaan anda.

Terdapat lebih daripada 200,000 firma undang-undang di Malaysia. Untuk memastikan bahawa perniagaan anda dilindungi dengan baik, anda perlu mencari seorang peguam dan / atau firma yang mempunyai ciri-ciri berikut:
  • mempunyai kepakaran dalam menangani isu undang-undang anda;
  • boleh berkomunikasi dengan jelas, dalam bahasa yang mudah;
  • mudah diakses;
  • anda berasa selesa dengan; dan
  • yuran caj yang berpatutan dan diterima oleh anda.

Adakah tidak takut apabila bertemu dengan seorang peguam untuk perundingan awal. Perlu diingat bahawa anda adalah pelanggan, oleh itu anda perlu memastikan bahawa perkhidmatan yang diberikan adalah yang sangat baik, jika tidak memuaskan. Dengan bertanya soalan yang betul, anda boleh mencari seorang peguam yang betul.

 

HUBUNGI KAMI

Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia
Tingkat 6, SME 1, Blok B 
Platinum Sentral
Jalan Stesen Sentral 2 
Kuala Lumpur Sentral
50470 Kuala Lumpur.

Talian Umum: 03-2775 6000
Talian Faks: 03-2775 6001
Talian Info: 1-300-30-6000
Emel: info[at]smecorp[dot]gov[dot]my

 

Borang Maklumbalas

PAUTAN AGENSI

miti icon MIDA matrade edit 1
MPC edit MIDF edit SME Bank edit
hdc edit1 MSI edit Mai edit
malaysiagovicon    

 

 

 

MENGENAI KAMI
POLISI
PROGRAM
INISIATIF
PANDUAN
SUMBER
HUBUNGI KAMI